Minkälaisella lukolla lukitsen polkupyörän – Opas pyörän lukon valintaan
Konkelit, munamankelit, tsygät, fillarit, eli polkupyörät alkaa tänä päivänä olemaan hyvinkin arvokkaita. Ainahan kalliita pyöriä on ollut, mutta aikaisemmin niitä oli vain kavereilla, jotka näyttivät Batmaniltä ja joiden ilmanvastuskerroin oli 0,25. Nykyään on ihan normaalia ja jopa hyväksyttävää, että tällaisilla keski-ikäisillä, ihanteellisilla isävartaloilla varustetuilla lukkosetämestareillakin on 5t€:n sähköavusteisia polkupyöriä ja tietenkin ne kokovartalopäntsit.
Kyllä harmittaisi laittaa käytetyn auton verran rahaa kiinni monen tonnin polkupyörään, joka lähtisi (luvatta) kantamalla uuteen kotiin. Volkkaria ei noin vain kanneta uuteen osoitteeseen, mutta tällainen kevyehkö polkupyörä liikahtaa kantamalla helposti. Mikäli kantaminen ei ole mahdollista, niin polkupyörän arvo itsessään saattaa motivoida uusiin luvattoman kotiuttamisen toimintamalleihin. Laulussakin sanotaan, että …”kuinka palion mahtuu pieneen Hiaceen, pieneen hiaceen…”, ja kun puhutaan polkupyöristä, niin aika monta ja vieläpä nopeasti.
Polkupyörän asianmukaisella lukinnalla pystyy välttymään pitkäkyntisiltä, tai ainakin osoittamaan että viereinen konkeli lähtee mukaan helpommalla.
Mikä on paras polkupörän lukko?
Erilaisia lukkomalleja on useita, riippuen polkupyörästä, ympäristöstä johon polkupyörä useasti jätetään, sekä tietenkin vaivannäöstä, hintaa unohtamatta.
Hintahaitari on laaja, jolloin edullisimman ja kalliimman lukon välinen hintakuilu muodostuu merkittäväksi. Pääsääntönä on että edullinen polkupyörän lukko ei voroa juurikaan pidättele. Itse en lukitsisi perus vaijerilukolla hiiligrilliä kummempaa härpäkettä. Voi tietenkin löytyä edullisia ja hyviäkin lukkoja, mutta kyllä se hinta tuppaa muodostumaan teknisistä ratkaisuista, laadukkaasta valmistustavasta, erikoisteräksistä, sekä muista materiaaleista, että asianmukaisesta testauksesta. Kalleinkaan lukko ei tietenkään ole tae sille etteikö munamankelia nyysittäisi, mutta samoin kuin kodinkin suojaamisessa, on tärkeää olla paremmin suojattu kuin naapuri. Hyvällä lukolla pidät huolen, että viereinen polkupyörä vaihtaa omistajaa todennäköisimmin kuin omasi.
Erilaiset pyörän lukot – 10 erilaista lukitusvaihtoehtoa
Minkälaisia polkupyörien lukkoja sitten löytyy ja mikä lukko sopisi juuri sinulle? Lukkosetämestari laittaa alle pari ranskalaista viivaa ja muutaman kuvan erilaisista polkupyörien lukoista ja lukitustavoista. Lukot eivät ole erityisessä järjestyksessä.
Varsinaisiin pyöränlukkojen lukintametodeihin, kuten mobiiliavaamiseen, kooditoimintaan tai avaimelliseen malliin, en tässä turinassa ota kantaa. Suurinta osaa alla luetelluista lukkomalleista löytyy kaikilla em. lukintatavoilla varustettuina.
Läpikäytävät lukitustavat
- Runkolukko
- Adapteriketju
- U-lukko
- Bordo – taittuva lukko
- Ketjulukko
- Lukitusketju
- Vaijerilukko
- Lukitusvaijeri
- Hälyttimet
- Levyjarrulukko
Löydätpä verkkokaupastamme myös erinäisiä polkupyörän lukkoja tarpeen iskiessä.
Runkolukko
Kuvassa on ABUS 5950 polkupyörän runkolukko. Runkolukko saattaa olla uudessa pyörässä jo valmiiksi asennettu, joten sitä ei välttämättä tarvitse ostaa erikseen. Runkolukko on nimensä mukaisesti kiinnitetty polkupyörän runkoon tai takahaarukkaan, joko rungossa oleviin valmiisiin kierteisiin, nippusiteillä tai erikseen myytävillä asennustarvikkeilla.
Runkolukko on kiinteästi polkupyörän rungossa kiinni, eikä sitä erikseen irroiteta ajamisen ajaksi. Runkolukon lukitussalpa sujahtaa toiselta puolelta takarenkaan pinnojen välistä ja lukittuu toiselle puolelle. Runkolukko ei varsinaisesti estä pyörän liikuttamista, mutta on luvattomasti jokseenkin haastava avattava. Mahdollistaa myös sen, että takarengasta ei varasteta erikseen. Runkolukon lisäksi suosittelen käyttämistä jotain muuta lukkomallia, jolla polkupyörä lukitaan kiinteään kohteeseen, kuten tolppaan, lukitusankkuriin, aitaan (myöh. juttuun).
Usempiin ABUS:n runkolukkoihin on mahdollista kytkeä erillinen adapteriketju, jonka toinen pää lukittuu runkolukkoon ja toisen pään voi pujottaa em. kohteisiin. Yksinään runkolukko ei siis ole paras mahdollinen lukintatuote, mutta kaverin kanssa alkaa tapahtumaan.
Adapteriketju
ABUS runkolukon kanssa käytettävä adapteriketju ACH 6KS (kuvassa) mahdollistaa kätevän lisälukintamahdollisuuden, kun käytössä on avaintoiminen ABUS:n runkolukko. Ketju kohteen ympärille, pujotat silmukan läpi ja tökkään adapteripään runkolukkoon. Runkolukko kiinni ja pyörä on lukittu, sekä kiinteään juttuun että takarengas lukittu pyörään. Toki tämä ketju painaa hieman ja vaatii monesti logistiikalta hieman enemmän kuin esim. U-lukko, mutta runkolukon kanssa on aika dynaaminen duo.
U-Lukko – mahdollisesti kestävin lukko
ABUS GRANIT XPLUS™ 540/160HB230 (kuvassa) on polkupyörän lukkojen bad ass. Tällaiselle järkäleelle ei ryppyillä. Tällaiset hieman arvokkaammat U-lukot ovat yksi parhaimmista tavoista pitää pyörä omassa omistuksessa. Arvon varkaalla ei ole niin isoa putkikassia, johon mahtuisi tarpeeksi pitkät (n. 2 m) voimapihdit joilla tällainen lukko napsahtaa auki. Vasara ei jätä juurikaan edes jälkeä ja rautasahalla ei ole mitään jakoa. ”Akkurälläkkä” toimii, mutta vain kunnon terällä / terillä, ajalla ja taidolla, eikä todellakaan kovin diskreetisti hiljaa varjoissa näpertäen.
Tällä lukkomallilla, sangan piduudesta riippuen, lukitset sekä renkaan runkoon, että rungon kiinteään juttuun. Nämä toimitetaan useasti myös runkoon kiinnitettävällä telineellä, joka mahdollistaa vaivattoman kuljettamisen, säilyttämisen ja helpon käytön. Varma valinta jos pitäisi pärjätä ainoastaan yhdellä lukintatuotteella.
Katso erilaiset polkupyörän lukot kuten yllä oleva verkkokaupastamme
BORDO – Kestävä vaihtoehto
Tälle lukkomallille ei periaatteessa ole omaa nimeä, koska on ABUS:n keksimä ja tottelee nimeä BORDO. Kuvan malli on ABUS BORDO 6500/85 XPLUS. Lukon juju on siinä, että menee pieneen tilaan, painoltaan kohtalaisen kevyt, on helposti kuljetettavissa ja on samalla vahva lukko. Käytetään kuten ketjua, mutta johtuen rakenteesta, on hieman kankeampi käyttää. Toisaalta on ketjua kevyempi ja riippuen vaihtoehtoisesta avausmenetelmästä, monesti ketjua kestävämpikin. Voimapihdit, rautasahat ja vasarat ovat kutakuinkin turhia avaimia kun kyseessä on laadukas BORDO.
Ketjulukko
Ketjulukko on monelle tuttu lukintatuote. Kuvan ABUS 1010/110 lukitusketju on järeää tekoa, niin ketjuna, kuin lukonkin osalta. Ketjun kangaspäälyste suojaa kolhuilta. Ketjulukolla pystyy lukitsemaan todella monipuolisesti, mutta huonoina puolina on suurehko paino ja säilyttäminen. Riippuen pituudesta ja ainevahvuudesta, on ketjut myös verrattain helppoja murettavia. Ei tietenkään pikkuisilla työkaluilla, mutta motivoituneen ryökäleen on mahdollista ketju rikkoa jo hyviksi havaituin konstein.
Lukitusketju
Kuten yllä, mutta lukitusketju lukitaan erillisellä lukolla, kuten riippulukolla. Hyvä puoli on se, että näitä löytyy todella pitkinäkin, jolloin lukitustapoja voidaan soveltaa. Huono puoli on se, että ovat kaikista lukkotuotteista painavimpia. Mitä järeämpi ja pidempi ketju, sitä painavampi. Paino saattaa helposti nousta useisiin kiloihin.
Vaijerilukko
Vaijerilukot ovat hieman matalamman turvallisuuden lukintatuotteita. Toki näilläkin pyörän saa lukittua, mutta kyse on enemmänkin hidasteesta, kuin kunnon pyöränlukosta. Ensimmäiseksi lukoksi mainio, sekä todella kätevä kiikuttaa pyörän mukana ja helppo käyttää. Näitäkin löytyy halkaisijaltaan 8-10 mm:n vaijerista, joissa alkaa olla jo vastusta, mutta verrattuna valurautaan on vaijeri paperia.
Lukitusvaijeri
Kuten yllä, mutta lukitaan erillisellä lukolla. Lukitusvaijerin hyvä puoli on se, että näitä löytyy todella pitkinäkin. Muuten samat lainalaisuudet kuten vaijerilukossakin. Ei kovin kummoinen lukintatuote, mutta taipuu moneen ja monenlaiseen käyttöön.
Hälyttimet
Nykyään polkupyöriin saa myös hälyttimiä, kuten kuvan ABUS Alarmbox, jotka hälyttävät kun pyörää koittaa luvatta liikuttaa, nostaa, siirtää, kallistaa. On olemassa myös lukkoja, joissa itsessään on hälytin, joka keljusti ilmoittaa vorolle, että aika tiimalasissa alkaa käymään vähiin. Ei tämä mitään sähköiskuja rosmolle anna, joten pelkäksi pyörän varkaussuojaksi tästä ei ole. Pitää kovaa ääntä ja myös varoittaa pienestä liikkeestä ennen kun alkaa rähisemään.
Levyjarrulukko
Menee ehkä enemmän moottoripyöräosastolle, mutta miksi tällaista ei voisi tökätä polkupyöränkin levyjarruun. Polkupyörässä kovin heppoinen lukintatuote, koska renkaan pystyy monesti irroittamaan hyvinkin helposti. ABUS:lla näihin on useasti integroitu hälytin, kuten tähänkin ABUS 275A malliin, jolloin toimii kuin yllä oleva Alarmox, sekä estää ainakin suoraan ajamaan lähtemisen.
Erilaisia polkupyörän lukkoja verkkokaupastamme
Toivottavasti Lukkosetämiehen vinkit auttoivat löytämään oikeanlaisen polkupyörän lukon just sun tarpeisiin.
Tätä kirjoittaessa kaikkia edellä mainittuja polkupyöränlukkoja ei meillä lukko.fi verkkokaupassa ole myynnissä, mutta tarvittaessa ne saadaan sinne nopeammin, kuin keski-ikäinen lukkosetämestari polkee Vantaalta Vuosaareen. Laita siis viestiä mikäli et löytänyt haluamaasi, niin laitetaan tapahtumaan.